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Wissenschaftliches Programm

Wissenschaftliches Komitee
Florian Beurer (DGÄZ), Stefano Gracis (AIOP), Gerhardt Iglhaut (DGI), Siegfried Marquardt (DGÄZ),
Paolo Vigolo (AIOP), Michael Cohen (Advisor - SSC)

Experten / Moderatoren
Daniel Edelhoff, Frank Schwarz, Stefan Fickl, Bärbel Kahl-Nieke, Andrea Ricci, Carlo Poggio, Hannes Wachtel, Christian Lex

Team America Team Europa
Gregg Kinzer, Jim Janakievski, Vince Kokich jun.,
German Gallucci
Renato Cocconi, Mauro Fradeani, Mirko Raffaini,
Daniel Wismeijer, Raffaele Spena, Gerd Körner
Donnerstag, 06.10.2016
VORKONGRESS - SPONSOREN WORKSHOPS
13:00-17:00
Für eine gründliche Beurteilung der Herausforderungen und Lösungen in der Implantatprothetik muss der diagnostische und therapeutische Ablauf neu überdacht und in einen integrierten Behandlungsplan verwandelt werden, der zum einen die Interaktion zwischen den verschiedenen Disziplinen fördert, um eine Therapie auf der Grundlage qualitativ hochwertiger Evidenz zu gewährleisten, und zum anderen den Patienten aktiv in die Therapie einbezieht.
Die klinisch-wissenschaftliche Gemeinschaft hat begonnen, der ästhetischen Beurteilung des Gesichts und des Lächelns Bedeutung beizumessen und diese bei der Bewertung der intraoralen Situation zu berücksichtigen.
Diese Art der ganzheitlichen Beurteilung beeinflusst die Wahl der prothetischen Rehabilitation (gesichtsbezogen erstellter Behandlungsplan) und erweitert die herkömmlichen Paradigmen des "idealen" Behandlungsplans, bei dem ausschließlich die intraoralen, dentogingivalen und/oder dentolabialen Aspekte berücksichtigt wurden. Eine ästhetische Vorgehensweise, die sowohl für die konformative Rehabilitation (ohne Beteiligung des Lippengewebes und des unteren Gesichtsdrittels) als auch für die reorganisatorische Rehabilitation (bei der eine vollständige ästhetische dentofaziale Wiederherstellung notwendig ist) eingesetzt werden kann, wird vorgestellt.
In diesem Workshop wird die Handhabung und Behandlung komplexer klinischer Fälle durch einen interdisziplinären Ansatz bei verschiedenen Graden von Zahnlosigkeit verdeutlicht, wobei prothetische Lösungen einbezogen werden, die den Bedürfnissen der Patienten am besten entsprechen.






13:00-18:00
Das neue Implantat für den schrägen Kieferkamm
Speziell für den schräg atrophierten Kieferkamm hat DENTSPLY Sirona Implants ein Implantat entwickelt, das bislang einzigartig auf dem Markt ist: das OsseoSpeed Profile EV folgt mit seiner abgeschrägten Implantatschulter der natürlichen Form des Knochens. In vielen Fällen lässt sich so eine Augmentation vermeiden.
Der selbstpositionierende Abdruckpfosten vereinfacht die Abdrucknahme und hilft, Fehler zu vermeiden: Beim Festziehen der Schraube dreht sich der Pfosten in die einzig richtige Position ('One-position-only'-Platzierung).
Eine Situation mit schräg atrophiertem Kieferkamm ist häufig bei frischen Extraktionsalveolen oder nach der Heilung zu erwarten. Wird ein Standardimplantat auf Höhe des bukkalen marginalen Knochens platziert, fehlt die biomechanische Unterstützung des lingualen/palatinalen und approximalen Knochens koronal zum Implantat. In diesen Fällen muss mit Knochenremodellierung, Knochenverlust sowie Rückgang des Weichgewebes gerechnet werden, was suboptimale ästhetische Ergebnisse zur Folge haben kann. Wird ein Standardimplantat auf Höhe des lingualen Knochens platziert, ragt es auf der bukkalen Seite über den Knochen hinaus und beeinträchtigt so ebenfalls die Ästhetik.
Das Profile EV-Implantat passt sich dagegen der bestehenden Knochenform im schräg atrophierten Kieferkamm an. Der Erhalt des bukkalen und lingualen marginalen Knochens erlaubt eine verbesserte Weichgewebsästhetik.
Weitere Informationen unter www.jointheev.de.
(Vortrag in Englisch ohne Simultanübersetzung)

Abstract des Referenten:

Hart- und Weichgeweberekonstruktion um sofortversorgte Implantate

Bei Extraktionsalveolen im anterioren Oberkiefer gilt es das Hauptproblem der physiologischen Höhenunterschiede zwischen dem oralen und fazialen Knochen- und Weichgewebeniveau zu lösen. Um dies zu kompensieren, wurde ein Implantat mit einer ca. 1,5 mm abgeschrägten Implantatschulter entwickelt, um die periimplantären Strukturen zirkulär zu unterstützen.
Während dieses Workshops werden klinische und radiologische Ergebnisse (Implantatüberleben und Erfolgsraten, marginales Knochenniveau, Weichgewebeentwicklung und -ästhetik) von sofortinserierten, abgeschrägten Implantaten mit Sofortversorgung und unmittelbarer Rekonstruktion von Hart- und Weichgewebedefekten dargestellt.
14:00-17:00
Was können Intraoralscanner heute?
Welche Indikationen sind möglich?
Welche Systeme eigenen sich für welche Anwendungsbereiche?
Für wen macht der Umstieg von der konventionellen Abformung zur digitalen Abformung Sinn?
Offene und validierte Workflows - Was ist der Unterschied und was bedeutet das für die Praxis?
Zusammenarbeit mit dem Partnerlabor
Klinische Fallbeispiele
Live-Demonstration und Hands-on Workshop mit dem 3M™ True Definition Scanner
19:30
SPEAKER'S DINNER
Freitag, 07.10.2016
08:15-08:30
ERÖFFNUNGSZEREMONIE
08:30-09:00
1) What is your favorite benefit of the digital workflow in dentistry beside the discussion about precision of intraoral scanners?
2) Where are the limits today in digital dentistry and is there a difference between reconstruction on natural teeth or on implants regards to data transfer and precision?
3) Will guided implant placement or guided tooth preparation be established as a standard procedure in the near future? And if yes, who will guide the procedure - the robot or still the dentist?
4) What exactly do you understand under a dynamic digital procedure in implantology? What kind of material and which production process will be established? Do we still need implant companies in the future?

Oral Implantology and Implant Prosthetics is the field in dentistry where all available digital technologies come together. The CBCT scan, the Intra Oral scan, the Extra oral Scan, tracking systems and software; they all come together in Oral Implantology and Implant prosthetics. The question that comes up then is how precise are these systems and can we really depend on them if we integrate them all into our daily practice. Are these tools just gadgets or can we expect a return on investment both financially but also in our job satisfaction and treatment costs for our patients and why haven't all the dental practioners invested into these systems? How precise is an IO scan but more over how precise does it actually need to be? Can we just download these scans into the different software packages and combine them with CBCT scans without taking possible precision errors into account? If we design a drill guide and mill or print it how precise is that tool then? What other sources of error do we need to think of when looking at deviations in the drilling direction and implant depth. Would 3D navigation be a better approach than working with drill guides? Digitally designed and manufactured dentures.

And what does the future have in stall for us? The first crowns on implants and natural teeth have now been designed, printed in composite materials that can be used in the mouth on a long term basis and placed into patients mouths at ACTA. Zirconia and other ceramic 3D printed crowns are being printed and tested by our Phd students as we speak. But how precise is this printing technology? If we can print crowns and bridges then why are we not printing implants? And then, will we print them in titanium, zirconia or maybe totally different materials? Is this type of disruptive technology a threat to dentists, dental technicians and the whole implant/prosthetic industry as such or will this bring benefits for our patients and us as professionals?

https://youtu.be/M8PABBJ1mD8
09:00-09:30
1) What do you understand exactly under a virtual patient and where are the clinical benefits and outcomes regards to that "new way" of digital dentistry? Do you believe clinicians need to consider these techniques for their daily work? Where do you see the future and when?
2) How do you transfer functional aspects by reconstructing teeth with a change of the vertical dimension with a digital workflow?
3) What do we do with all these new procedures in digital dentistry and how can we match them together to become functional, predictable and easy to use?
4) Do you believe that intraoral scans will be replace conventional impressions and if yes when?
09:30-10:00
Dr. Greggory Kinzer D.D.S., M.S.D.
Paneel Diskussion
10:00-10:30
Erfrischungspause im Ausstellungssaal
10:30-11:00
How has technology influenced orthodontics?
1) Do digitally fabricated brackets and wires produce better results and increased treatment efficiency?
2) Does the decrease in treatment time justify the cost of utilizing technology that fabricates custom brackets and wires?
3) How does Invisalign's digital technology, especially the 3D controls within clin-check, influence the efficacy of this method of orthodontic treatment?
4) When should Invisalign treatment be recommended and who should be doing it - orthodontists or general dentists? Why?
11:00-11:30
How important are ortho-surgery procedures for comprehensive treatments?
1) Is corticotomy a technique to speed up orthodontic treatment?
2) What are its main indications and in which situations it cannot be applied?
3) When is tissue augmentation indicated?
4) Does it always require flap elevation or are there less invasive alternatives?
11:30-12:00
Prof. Dr. Bärbel Kahl-Nieke
Paneel Diskussion
12:00-13:00
Mittagessen und Posterausstellung im Ausstellungssaal
13:00-13:30
1) Where do you see the current etiology of periimplant diseases?
2) Do the etiology influence your treatment plan concerning the prevention and management of soft and hard tissue around implants?
3) Which parameters guide you as a clinician to remove an implant affected by periimplantitis?
4) Do your experiences with failed augmentations of buccal dehiscence influence your common procedure in implantology? Are regenerative procedures on implants predictable?
13:30-14:00
1) What kind of regenerative techniques in periodontal compromised teeth are still predictable compared to implant therapy?
2) What is the endpoint of periodontal therapy in aesthetic cases? Which timepoint, which residual probing depth, which interproximal hard- and softtissue loss do you accept as limits in aesthetic areas?
3) If teeth will be saved, how is your prosthetic concept and how do you handle the interproximal dilemma?
4) What is your therapy concept following tooth extraction before placing implants? When you remove teeth (single or multiple extraction) which kind of techniques do you prefer to create a proper implant bed (immediate - delayed)?
14:00-14:30
PD Dr. Stefan Fickl
Paneel Diskussion 
The actual challenge is to describe the etiology of periodontitis and periimplantitis and how relevant the role of the biofilm seems to be? Do we have to focus on clinician related factors or more on infection related factors due to the process of bone loss - or are there any other aspects to be discussed?
14:30-15:00
Erfrischungspause im Ausstelllungssaal
ÄSTHETIK ARENA - ÄSTHETISCHE HERAUSFORDERUNGEN, Dr. Christian Lex
Diskussionen über ausgesuchte, grenzwertige und komplexe Problemfälle
15:00-15:30
Dr. Carlo E. Poggio DDS, PhD, MSc
Fall Präsentation - Ästhetische Herausforderungen
15:30-16:00
Prof. Dr. Daniel H.-J. Edelhoff, Prof. Dr. Hannes Wachtel, ZTM Enrico Steger, Dr. Vince Kokich Jr.
Experten Paneel und Diskussion
16:30-17:00
Dr. Christian Lex
Paneel Diskussion mit allen Experten
19:00
DGÄZ / DGI / AIOP / SSC - PARTY
Samstag, 08.10.2016
HERAUSFORDERUNGEN UND LÖSUNGEN MULTIDISZIPLINÄRER BEHANDLUNGEN
Behandlungsoptionen und -konzepte in der Implantologie, Perioprothetik, Kieferorthopädie und restaurative Zahnheilkunde
08:30-09:00
Priv. Doz. Dr. Gerhard Iglhaut
Einleitung und Moderation
09:00-10:30
Dr. Jim Janakievski D.D.S., M.S.D., Dr. Greggory Kinzer D.D.S., M.S.D., Dr. Vince Kokich Jr.
Team America - Interdisciplinary Collaboration: An Approach to Optimize Outcomes for Patients with Compromised Dental Esthetics 
Achieving esthetic excellence in the debilitated dental patient is one of the most challenging tasks dentists undertake. These patients often require dental treatment to correct specific anterior esthetic and functional discrepancies such as missing or compromised teeth, over-eruption of opposing teeth, extreme occlusal wear, loss of periodontal attachment, or a combination of these. Therefore, planning treatment is difficult and requires coordination of care between multiple clinicians to achieve an optimal functional and esthetic outcome. This lecture will illustrate the importance of interdisciplinary interaction between the restorative dentist, orthodontist, and periodontist. It is designed to demonstrate a systematic approach to diagnosing and treatment planning multiple esthetic dilemmas that are encountered in practice every day, while providing the tools and techniques needed to complete treatment. Drs. Janakievski, Kinzer, and Kokich will place a special emphasis on treatment planning, communication, and sequencing.
10:30-11:00
Erfrischungspause im Ausstellungssaal
11:00-12:30
Dr. Renato Cocconi MD, MS, Dr. Mauro Fradeani MD, DDS, Prof. Mirko Raffaini M.D., D.D.S., Ph.D., M.H.M
Team Europe - Treating complex cases respecting facial esthetics and function 
An ideal treatment plan can often be created only by recourse to a team effort involving the concerted action of various specialists. The cooperation with the orthodontist, the periodontist, the implant clinician, the oral and maxillofacial surgeon and the dental technician is often a determining factor, in the successful outcome of the most complex prosthetic cases. The presentation will discuss the fundamentals required to accomplish a pleasing, functional and long lasting esthetic outcome: understanding of the patient's needs, hierarchy of decisions, treatment plan, team collaboration, and selection of restorative materials. In simple words : Who does What and When.
Thanks to digital technology it is possible to simplify many steps necessary for the Ortho Surgical Planning, for minimally invasive rehabilitation, thus improving furtherly the predictablity of the success of the treatment.
The increase of the vertical dimension of occlusion enables the restorative dentist to idealize the esthetic and functional parameters with only a secondary involvement of the orthodontist.
In other situations the Ortho Surgical intervention is necessary to answer the Chief Complaint of the Patient and the Restorative work will address the final aesthetic and functional occlusal problems.
The MIPP (Minimally Invasive Prosthetic Procedure) technique guarantees the maintenance of a maximum amount of enamel and the use of the appropriate bonding technique ensures a remarkable resistance and a long lasting result to the prosthetic extensive rehabilitations. The Orthodontist needs to position teeth so that they can be treated with Prep less or No Prep Rehabiltations.
To ensure quality outcomes it is necessary to proceed on three levels of action: Position of Teeth and Jaws, Shape of hard tissues and Enhancement of soft tissues. Both the face and the smile macroesthetics and dental microesthetics are relevant.
12:30-13:30
Mittagessen und Poster Ausstellung im Ausstellungssaal
TREATMENT PLANNING SESSION
Ein klinischer Fall mit komplexen Problemen, der durch interdisziplinäre Zusammenarbeit gelöst und diskutiert wird
13:30-13:45
Dr. Andrea Ricci, Michael Cohen DDS, MSD, FACD
Einführung und Fallpräsentation
13:45-14:15
Dr. Jim Janakievski D.D.S., M.S.D., Dr. Greggory Kinzer D.D.S., M.S.D., Dr. Vince Kokich Jr.
Team America - Behandlunsvorschläge und Diskussion
14:15-14:30
Dr. Renato Cocconi MD, MS, Dr. Mauro Fradeani MD, DDS, Prof. Mirko Raffaini M.D., D.D.S., Ph.D., M.H.M
Team Europe - Diskussion mit Team America
14:30-14:45
Dr. Andrea Ricci
Auflösung des Falles und Präsentation der Lösung
14:45-15:00
Michael Cohen DDS, MSD, FACD
Diskussion mit dem Auditorium und den Teams
15:00-15:30
Erfrischungspause im Ausstellungssaal
15:00-15:30
Prof. Dr. Florian Beuer MME
Poster Award Ceremony
15:30-15:45
Michael Cohen DDS, MSD, FACD, Dr. Stefano Gracis
Einführung und Fallpräsentation
15:45-16:15
Dr. Renato Cocconi MD, MS, Dr. Mauro Fradeani MD, DDS, Prof. Mirko Raffaini M.D., D.D.S., Ph.D., M.H.M
Team Europe - Behandlunsvorschläge und Diskussion
16:15-16:30
Dr. Jim Janakievski D.D.S., M.S.D., Dr. Greggory Kinzer D.D.S., M.S.D., Dr. Vince Kokich Jr.
Team America - Diskussion mit Team Europe
16:30-16:45
Dr. Stefano Gracis
Auflösung des Falles und Präsentation der Lösung
16:45-17:00
Michael Cohen DDS, MSD, FACD
Diskussion mit dem Auditorium und den Teams
19:00
BAYERISCHER ABEND
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